dinsdag 10 augustus 2010

Eindelijk is het zover! Ik was het al lang van plan, maar vandaag heb ik dan toch mijn eigen blog opgezet. Doel van deze blog is om mijn kennis en ervaringen als startend zelfstandig ondernemer te delen met anderen. Deze blog gaat vooral over nuttige en praktische zaken en tips, mijn up´s en down´s als zelfstandig ondernemer, uitdagingen, teleurstellingen, successen en allerlei andere zaken die mij zoal bezighouden. Ik hoop dat er interactie zal ontstaan met lezers, zodat we praktijkervaringen kunnen delen waar ieder zijn voordeel mee kan doen.
 
Even een korte schets van mijn achtergrond. Mijn naam is Ton van Hooijdonk, en ik heb ruim dertig jaar ervaring opgedaan in het bedrijfsleven als marketeer/manager bij verschillende grote, internationale ondernemingen in de postorderbranche en financiële dienstverlening. Na 33 jaar werken in loondienst deed de mogelijkheid zich voor om voor mijzelf te beginnen. Een kans die ik met beide handen aangegrepen heb. In februari dit jaar ben ik gestart met mijn eigen webwinkel: www.newlifewellness.nl

 
Ik liep al enkele jaren rond met het idee om voor mijzelf te beginnen. Ik voelde me niet langer thuis in het logge, bureaucratische bedrijf waar ik werkte. Té lang heb ik mij geërgerd aan de bureaucratie, logge procedures en politieke spelletjes die kennelijk horen bij het werken in grote, internationale ondernemingen. Als gevolg van de recessie ben ik vorig jaar ontslagen bij mijn werkgever. Lullig, maar ook een unieke kans om mijn eigen idealen te realiseren. Eind vorig jaar ben ik begonnen met de concrete uitwerking van de plannen voor mijn eigen webwinkel. Eerst heb ik een uitgebreid businessplan en internet marketingplan opgesteld om een duidelijke focus te krijgen op wat ik precies wil doen, en hoe ik de winkel in de markt wil zetten. Een belangrijke eerste stap, want het is een leidraad om gericht en planmatig te werk te gaan. Er zijn als zelfstandig ondernemer 1001 zaken die geregeld moeten worden. Ongeduldig als ik van nature ben wil ik van alles tegelijk regelen, maar dat kan dus niet, want dan loop je jezelf voorbij. Dat is een van mijn valkuilen. Om toch focus te houden op het doel is het voor mij belangrijk om structureel, stap voor stap te werk te gaan. Zo, dit is mijn eerste blog artikel. In een volgende post wil ik wat nader ingaan op het oriënteren op de eigen onderneming.

1 opmerking:

  1. mooi Ton, de eerste stap is gezet. Wellicht kan je wat inspiratie putten uit de community MKBNED die ik 2 jaar geleden ben gestart. Voor en door ondernemers uit het MKB. http://www.mkbned.nl
    Succes en we houden contact.

    groet, Michel Eek

    BeantwoordenVerwijderen